То овладява постепенно и по определен модел речта
Снимка: Getty
Първите звуци, които бебето започва да издава, обикновено предизвикват бурен ентусиазъм у родителите. Самото то е особено доволно - слуша с интерес гласа си и активно развива уменията си чрез гукане и лепет.
Това все още не е смислена реч - бърборенето е необходимо за развитие на гласните струни, а не за изразяване на мисли.
До навършване на първата година бебето има много звуци в арсенала и ги „ползва“ с мисъл и съвсем съзнателно. И няма нищо по-мило и трогателно от бебешкото бърборене.
То расте и се учи на звуково произношение, а това далеч не е лесна задача.
Ако обаче до две или три години то не произнасе поне половината букви от азбуката, трябва ли родителите да се притесняват и кога е време да се свържат със специалист, обяснява логопедът Светлана Къткова.
Бебе, което опитва да говори. Снимка: Getty
Темповете на развитие са индивидуални, но има норми за появата на звуците на речта.
За да овладее правилното произношение, детето трябва да чува правилната реч на възрастните, ясно да я възприема, а артикулационенният му апарат да е достатъчно подготвен за произношението.
В онтогенезата, естественото формиране на речта, определящ фактор е артикулационната сложност на звуците. Тоест, колкото по-трудно един звук се произнася, толкова по-късно ще се появи в речта на детето. Следователно детето овладява речта постепенно и по определен модел.
Кога приблизителна се случва това?
Първите звуци, които бебето овладява в този епат от живота си, са гласните: А, О, У, И, Е.
Между 6 месеца и една година бебето усвоява лабиалните звуци – П, Б, М и техните меки форми Пь, Бь, Мь.
Първите звуци първо образуват гукане (уа, иу и т.н.), а след това бърборене (баба, мама, тата).
Те са най-прости в произношението, но могат да причинят и затруднения.
Ако забележите, че бърборенето не се появява на 8-12 месеца и речта на детето е изпълнена само с гласни („мама“ звучи като „аа“ или „гага“), трябва да потърсите консултация със специалист по ранно детско развитие и логопед-дефектолог. Може би това се дължи на нарушение, което трябва да се коригира, например да се направят няколко сесии логопедичен масаж и звуците ще се появят.
Малко дете срамежливо произнася първи думи. Снимка: Getty
Малко по-късно, от година и половина до две години и половина, в речта на детето се появяват звуци като Й, В, Ф, Г, К, Х, Н, Т, Д и техните меки форми.
Също така на тази възраст бебето започва да различава съгласни по твърдост-мекота, като избира правилната опция. Омекотените звуци напускат речта: така вместо „дядя“ то вече казва „дядо“.
По-близо до тригодишна възраст детето най-често знае как ясно да произнесе звуците С, З и техните меки форми Сь Зь.
Това е възрастта, когато по принцип много звуци на речта вече трябва да са овладени. Ако на тази възраст речта е неразбираема за другите, детето размества звуците или ги произнася неправилно, родителите трябва да потърсят съвет от логопед.
Между 4-5 годишна възраст децата усвояват произношението на - Ш, Ж, Ц, Ч, Щ. Те са по-сложни като произношение и изискват добре подготвен артикулационен апарат и диференциране на слуха.
Приемливи са някои замествания като „шапка - сапка“, „чапла - сяпла“.
До този период се появяват най-сложните артикулационни звуци (сонори) - Л, Ль, Р, Рь.
Смята се, че детето в предучилищна възраст може все още да не ги произнася ясно. Но ако то казва вместо думата "луна" "вуна / нуна" или вместо "рамка" "амка" тогава е време да отидете на консултация с логопед.
Друга често срещана патология на произношението на звука е гърленото произношение на звуците Р-Рь, като звукът звучи дрезгаво.
До 6-годишна възраст процесът на формиране на звуково произношение завършва. Ако звуците на речта на детето не са формирани или са формирани неправилно, тогава е малко вероятно те да се появят сами. Така че е по-добре да консултирате детето с логопед.
Грешките в произношението е необходимо е да се коригират преди детето да тръгне на училище.
Първо, това е важен психологически момент.
И второ, изкривеното произношение може да повлияе на качеството на обучение и първокласникът по-трудно да овладее четенето и писането.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари